Rabu, 26 Mac 2008

kesetiaan pada raja dan negara (2)

bisik-bisik mengatakan ada kedengaran nada ADUN di Terengganu juga telah berubah, dengan menyatakan sokongan kepada keputusan Istana..

sekali lagi, orang atasantewas dan YDPA mahukan penjelasan mengenai kemana perginya perolehan RM 1bil/tahun selama 4 tahun En.Idris menjadi Imam Besar Hadhari peringkat negeri Terengganu..

semua ini tidak melanggar perlembagaan, itulah yang diperkatakan Ku Li..

komentar post sebelum ini pun menyatakan;

bukan isu perlembagaan, since the constitutional is silent on this matter. yeah, it's true that a ruler or ydpa has the power to appoint pm/mb by virtue of Article 40 (or 40+, go and check), where the ruler may exercise his own discretion.

nonetheless, isu perlantikan ini harus berlandaskan kepada polisi setiap parti juga. i'm not siding any one tau. but this has been the practice.

what i'm trying to enlighten here is that this is not a constitutional issue, rather than political issue.


sememangnya isu ini lebih menjurus kepada kepentingan politik..kepentingan politik bagi sesetengah pihak yang berkuasa..mereka gentar, gerun seandainya kedudukan mereka yang telah selesa itu terjejas, orang lain potong line, maka mereka dah tak berpeluang lagi untuk merasa nikmat emas hitam..dan mereka ini sanggup membelakangkan institusi beraja..biadap! derhaka!

hairan juga ako, isu di perlis tempohari tidak pula diperbesar-besarkan..tetapi perkara yang hampir sama di terengganu telah menjadi satu isu nasional, sehinggakan semua orang mahu memberi komen..di terengganu sendiri seperti telah berpecah, yang menyokong dan yang membantah (derhaka)..masing-masing menegakkan benang masing..


dan sekarang apa akan jadi? bagaimanakah En.Ahmad akan memilih exco-exconya? adakah beliau akan tetap mengambil exco dikalangan ADUN BN (yang derhaka), ataupun mengambil 6 orang ADUN PAS sebagai exco negeri (ya, beliau khabarnya sudah tidak berparti kerana keahliannya telah dilucutkan)..

huih..macam thriller la pula..

dan ini belum masuk bab menjelang Perhimpunan Agung..to be or not to be..

bagi ako baik buat je, simpan lama-lama, makin membusuk pekungnya..



*kata bunda, "orang yang dah pegang kuasa ni, kadang-kadang dia lupa kuasa yang dipegang tu ada hadnya.pasti ada orang yang lebih berkuasa daripada dia"

dan bunda tambah, "Pak Lah tu harap je berkuasa, tapi semuanya lambat, feedback lambat, buat keputusan pun lambat, susah.."

ya, itulah kata bunda..professional kerajaan yang setia..

2 ulasan:

  1. dia bukan lupa kuasa dia pegang tu ada hadnya.

    rather dia lupa kuasa dia pegang tu datang daripada rakyat sendiri.

    anytime je nak gulingkan dia. huaaa...

    BalasPadam